Persondatapolitik 2018-06-06T10:58:12+00:00

Persondatapolitik

Fra den 25. Maj 2018 træder den nye persondataforordning i kraft. Den bestemmer hvordan virksomheder i EU skal behandle de persondata de får adgang til. Kort fortalt betyder de nye regler at privatpersoner får ejerskab og kontrol over de personoplysninger, som firmaer har registreret om dem.

Hvad betyder det for dig og din relation til os?

  1. Det bliver nemmere for dig at få udleveret de oplysninger vi har om dig. Du kan til enhver tid ringe os op eller skrive os en mail og spørge ind til hvilke oplysninger vi har om dig. Man kalder det ’aktindsigt.’ Dette inkluderer at du kan få udleveret kopi af al journalmateriale inklusive røntgenmateriale.
  2. Du har krav på at vide hvilke oplysninger vi har og hvad vi bruger dine oplysninger til. Vi er lovmæssigt forpligtet til at holde journaloptegnelser over alle dine besøg hos os. Dette inkluderer optegnelser over dit medicinindtag inklusive adgang til FMK, dit online medicinkort. For at kunne holde styr på journalerne er vi naturligvis nødt til at knytte dem til dit navn og CPR-nummer, som vi derfor også opbevarer. Personlige oplysninger om adresse, telefonnummer, mailadresse, Danmarkmedlemskab og andre praktiske data relateret til dig registrerer vi for at øge service til dig og af hensyn til virksomhedens daglige drift.
  3. Du har til hver tid krav på at få opdateret eller korrigeret dine oplysninger. Informer os, hvis du mener, vi opbevarer fejlagtige oplysninger om dig. Du har ret til at få dem korrigeret eller ’berigtiget’ som loven kalder det.
  4. Du har ret til at vi passer på dine data. Vi opbevarer alle dine data i vores journalsystem, som er beliggende på en intern og aflåst server, som er beskyttet med forsvarligt kodeord. Data sikkerhedskopieres hos journaludbyderen, med hvem vi har en solid databehandleraftale. Vi udveksler ikke oplysninger om dig med uvedkommende eller uden dit samtykke. Skal vi videregive oplysninger, foregår dette gennem den såkaldte EDI portal, som er et krypteret kredsløb for kommuner og behandlingssteder beregnet til sikker udveksling af personfølsomme data. Vi har ligeledes en relevant databehandleraftale med EDI portalen. Mails til dig med journaludskrifter eller regninger sendes krypteret og med kodeord igennem vores journalsystem.
  5. Skal du selv gøre noget? Nej. Vi forholder os til persondataforordningen for dig. Når vi modtager dig i venteværelset, på telefonen eller per mail, beder vi om de oplysninger om dig, som vi har brug for. Når du udleverer dem, betragter vi dette som dit samtykke til at opbevare dem som beskrevet ovenfor. Du har ret til kun at give os de oplysninger, du ønsker.

Læs også vores Cookie og Privatlivspolitik

Ønsker du at spørge om noget er du altid velkommen til at ringe!